söndag, maj 11, 2008

Dimmi cos’è

Igår sprang jag förbi en villaträdgård där några ungar lekte, och hörde en välbekant melodi från en barnamun: ”ooh-o-o-o-o-ooh-oh”. Det gamla White Stripes-riffet från rekordderbyt i Rom. Den där ramsan letade sig till Söderstadion, till VM i Tyskland och en massa andra ställen. Ungen jag sprang förbi hade förmodligen fått den från Ängelholms ishall när Rögle gick upp i Elitserien. Och jag vet, det här är fotbollskulturens utslätning och likriktning, allt låter likadant överallt. Men ändå, fast de flesta som sjunger den antagligen inte vet om det kan jag inte låta bli att tänka att det är magin från den dan och hela den fantastiska början av året 2006 när Roma återuppstod, som fortfarande verkar och sprider sig.

Idag medan jag födelsedagsfikade, spelade Klumpeduns, tränade på att hjula och hoppa ljushopp, spelade fotboll och brottades med två barn hamnade alltså Roma plötsligt på minus bara en poäng från ligaguldet, istället för att Inter vann det, som det var tänkt, planerat och förutsett.

Jag vet att Inter fortfarande har fördelen, men ändå måste man komma ihåg hur oväntat det här fortfarande är. Jag är i alla fall fortfarande överraskad.

Våren 2004 höll Roma på att gå i konkurs och räddades bara kvar i Serie A av en förfalskad bankgaranti som på något sätt kom fram i nästan bokstavligen sista minuten. Det var bara fyra år sen! Det största, finaste, bästa jag sett med Roma sen dess, eller någonsin, är kanske det där derbyt då Roma tog sin elfte vinst i rad. För det var en sån överraskning, det kom helt oväntat. Inget kan slå det. Och sen bara fortsatte våra killar att ställa till med de roligaste, finaste överraskningskalas. I Lyon, i Madrid. De är så bra på det. Och det är det bästa med dem, tror jag. Jag räknade bort scudetton redan innan den här säsongen började. Men nu helt plötsligt får vi världens present igen: en enda minuspoäng och en superspännande sista omgång.

Dessutom vann Napoli mot Milan. Som jag sa för ett tag sen: det är nästan en otänkbar tanke att Milan inte skulle spela Champions League nästa säsong. Nästan otänkbart förut, men nu är det nästan sant.

6 kommentarer:

Anonym sa...

DAJE!

Malena sa...

Daje!

Hossein Nayebagha sa...

Rekordet på 11 segrar slog ju annars Inter förra säsongen...

Malena sa...

Och?

Hossein Nayebagha sa...

Antar att jag tolkade "inget kan slå det" på fel sätt.

Malena sa...

Jaha, ja, det var verkligen inte så jag menade det. Det jag menade var att inget kan slå att det kom så oväntat. Det var sättet det hände på, inte själva rekordet jag menade.

På det viset kan inte Inters rekord slå vårt heller, för de brydde sig knappt medan det var världens grej för Roma.

Skicka en kommentar