söndag, maj 18, 2008

Capitan futuro

Åh, Daniele De Rossi efter matchen. Hans mörka, bestämda blick. Det finns ett bra ord i Rom, rosicare. Det betyder att vara frustrerad, irriterad, uppretad, upprörd, arg, över en motgång, över nåt man inte har eller något man förlorat. Bitter. Det är inte så snyggt att vara, men han är kanske ”un po’ rosicone”, säger han, men det är inte därför han ska säga det han vill säga.

Först lyssnar han på hur Stankovic i Parma, som precis som han är kopplad på länk till Skys studio, ger komplimanger till Roma och till honom, Ilaria D’Amico pratar om hur spontant och från hjärtat Stankovic sagt det. Stankovic säger att De Rossi är Europas bästa mediano. Sen säger Daniele det som han bestämt sig för att säga, och det märks så tydligt att han har planerat och bestämt sig för att säga det. Hur Inter vunnit scudetton under de där två månaderna när de inte borde vunnit men domarna ändå gjorde så att de vann. Och han har hållit tyst hela säsongen, han har hållit tyst under veckan eftersom han tycker Inter har blivit orättvist attackerade för telefonavlyssningarna, saker som inte har med fotboll alls att göra. Det är en hederssak för Daniele De Rossi märker man, att han inte sagt nånting utan gjort allt som stod i hans makt fast han visste att han blev orättvist behandlad, och att han nu måste säga sanningen. ”Förra året bugade vi inför en absolut triumf, en dominans utifrån alla synvinklar. Det här året däremot känner jag inte för att göra det, för den intellektuella hederns skull och för hur mycket jag känner för mitt lag.”

Åh, allvaret! Sen upprepar och utvecklar han allt i radio och i Roma Channel. Jag vet att många håller med honom och tycker att Rosella Sensi som är vicepresident för Lega Calcio borde sagt nåt om det här för längesen. Intervjuaren på Roma Channel säger till både De Rossi och Mexès att nu är Romas publik på väg till Fiumicino för att fira er, för de vet vem som egentligen vunnit den här scudettton. ”Visst”, säger De Rossi, ”men sen om två tre år tittar man på tabellen igen och då står ändå Inter kvar först.”

Jag själv känner mig mest glad och fortfarande överraskad över att Roma var mästare i 54 minuter idag, 54 minuter mer än jag någonsin väntat mig.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Grande De Rossi!

Tack till Roma som, med en klart mycket samre trupp an Inters, holl drommen vid liv in i det sista. Trots en bitter eftersmak sa har det varit en oforglomlig sasong. Och cupen ar fortfarande kvar att krona sasongen med.

DAJE ROMA!

(Intressanta inlagg du hade skrivit tidigare under veckan ocksa... Snyggt!)

Malena sa...

Tack!

Jag tycker De Rossi har fel, men jag tror att han tror på det han säger, så jag förebrår honom inte. Hoppas han är glad för säsongen ändå, för det var en väldigt bra säsong vi fick. Det var en spännande och dramatisk säsong av Serie A över huvud taget tror jag. Och cupen är kvar!

Anonym sa...

Fullt begriplig reaktion. Omvänt - om jag varit Intersupporter och de verkligen missat guldet hade jag blivit galen. Ingen trodde ju att ASR ens skulle hitta ett halmstrå att gripa efter.

Men Satan själv har lagt spelprogrammet. Både topp och nedflyttning avgjordes i samma matcher.

Och jag måste erkänna att det hade smakat bra att kunna tacka för ditt grattis-SMS från i höstas med ett likadant tillbaka. Det var det sämsta med gårdagen.

Bäst (nåja - matcherna var sevärda!) i övrigt var studiosnacket på C+. Mycket underhållande.

Malena sa...

Du blev alltså Serie A-frälst av andra halvlek i sista omgången, Peter, det var lite dålig tajming men bättre sent än aldrig!

Malena sa...

David, den här är väldigt rolig:

http://img337.imageshack.us/img337/6913/image001rm8.jpg

Anonym sa...

Jobbat som fan med musik och artiklar och känns alltid skönt att komma hit igen. Mycket bra skrivet om maffian, kul om De rossi.
Givetvis känns det extra skönt att man trots de 38 poängen aldrig glömmer Valon Behrami.
:)
Roma gör faktiskt en lysande säsong i år.

Malena sa...

Du är alltid välkommen, Lerneby.

Men jag minns inte riktigt vem den där Behrami är.

Skicka en kommentar