torsdag, juni 12, 2008

Romania

Amnesty varnade för rasistiska tendenser i sin årsrapport om Italien som kom nyss, förut har spanska ministrar varnat för samma sak. I förrgår uttalade sig regeringen i Rumänien, där en valrörelse pågår, om Berlusconiregeringens ”trygghetspaket ”, som ska klubbas igenom i sommar. De vill att paketet ska modifieras, att deras medborgare inte ses som invandrare (de är ju EU-medborgare), och utlovar samtidigt samarbete för att förhindra att rumäner som redan är dömda för brott kommer till Italien. Italiens minister Andrea Ronchi var där för att förklara. Han sa att linjerna kommer ligga fast i trygghetspaketet. Och: ”Vi vill inte förfölja enskilda etniska grupper. För oss är den italienske medborgarens säkerhet det viktigaste och Italien behöver invandring. Rasism är idioti. ” ”Vi är rädda för våra landsmäns säkerhet ”, sa Rumäniens Europaminister Adrian Ciocanea och utrikessekreteraren Magda Matache.

Som jag sa igår så har många italienska företag produktion i Rumänien. Roberto Bussolini, en av de företagare som mötte Ronchi i Bukarest, sa att det börjar bli svårt för dem där. ”Sen i september har polisen dragit tillbaka 1 400 tillstånd från italienare, vi ses som några som förföljer rumäner i Italien och utsugare i Rumänien. ”

Cristian Chivu sa att man ska hålla politiken utanför fotbollen, men det tycker inte hans agent, Giovanni Becali. Han och hans bror verkar vara agenter för ungefär alla rumänska fotbollsspelare. Il Romanista intervjuade honom och han sa om mötet med Italien imorgon: ”Det här är en match som måste vara till nytta också för den rumänska regeringen. ”

”Hur då?”

Våra ministrar måste förstå att de inte behöver vara så ödmjuka med sina europeiska kollegor. Så fort de hör en italiensk eller fransk minister tala öppnar de öronen. Vad handlar det om? Ju sämre de behandlar oss desto mer är vi servila. Jag älskar Italien, jag bad om politisk asyl på sjuttiotalet, jag kom till Neapel, där bodde jag i fyra år. Och jag fick dem alltid att respektera mig, också de som tog mig för en rumänsk figlio di puttana. I den här matchen måste vi visa att vi är ett väluppfostrat, respektfullt folk, att vi vet att ta emot utlänningar med öppna armar, och att vi har talang. Det är därför vi kommer vinna med 2–1.
Då påminner Il Romanistas utsände om att de säger att Rumänien kommer gå för oavgjort, vilket Becali tolkar som en i raden av alla förolämpningar mot det rumänska folket.
När man talar om vissa saker blir jag arg. Det verkar som att det bara är rumäner som begår brott. Men vad är det för diskurs. För den som gör fel måste fängelsets dörrar öppnas, oavsett nationalitet. Och sen är jag en affärsman, om vi vinner säljer jag lättare mina varor.
Ihopblandningen av matchen och politiken är extra förvirrande här eftersom han några meningar senare själv säger att Rumänien ska gå för oavgjort i alla matcher för att gå vidare i gruppen. Rumänien som, påpekar Il Romanista, i matchen mot Frankrike framstod som catenacciari. Rumänien spelar en bättre catenaccio än Italien nuförtiden om man ska döma av den matchen.

Il Romanista ber Becali göra reklam för några av spelarna han saluför.
Det går knappt att välja. Dorin Goian, Tamas, Contra som går gratis, vi har Daniel Nicolae som skulle kunna ge sig av från Auxerre, vi har Nicolita från Steaua, vi har Dica som Catania vill ha. Och Moti som kan följa efter Radu till Lazio.

5 kommentarer:

Hossein Nayebagha sa...

Intressant läsning. En grej jag har börjat undra över är kopplingen mellan Rumänien och Italien som verkar vara mycket starkare än vad jag tidigare har trott.

Vad jag fattar är det rumänska språket ungefär lika mycket latinskt som de kända västsydeuropeiska språken. Det är den enda kopplingen jag har sett tidigare.

Nu undrar jag varför det finns just så många rumäner i Italien. Det låter inte som att det finns särskilt många ungrare eller bulgarer osv i Italien. Är språket kanske ännu mer likt än vad jag har trott?

Sen sa ju han Sandberg från Cluj, i TV4 studion, typ att den italienska fotbollen är den självklara förebilden för de som håller på med fotboll i Rumänien. Beror ju på hur man tolkar men jag fick uppfattningen att den är liksom totalt dominerande. Vad beror det på? Är det bara en slump? Det har funnits och finns en del rumänska spelare i Serie A, men det verkar ju finnas en hel del i Spanien också.

Malena sa...

Jag har också börjat undra över det...

Språket, till exempel. Jag har alltid lärt mig sen franskan i sjuan att rumänska är ett av de latinska språken. Men Rumänien ligger ju faktiskt en bit bort, med andra länder med andra språk emellan. Jag var i Ungern förra året, och ungerska är TOTALT obegripligt. Fattade noll. Verkligen inget. Jag har aldrig riktigt hört hur rumänska låter. När jag läste italienska i Perugia var det en rumänsk tjej i min klass, men jag hörde henne aldrig prata rumänska. Och vad jag kan minnas var det ingen som klagade på rumäner då (2001), jag har en känsla av att det är ganska nytt det här väldiga hatet mot rumäner. Då var turk det värsta man kunde bli kallad. Eller marrockaner, gillade folk inte. Men jag kan ha fel och bara inte uppmärksammat det förut.

Jag vet inte heller exakt hur siffrorna ser ut, hur många ungrare och hur många rumäner et cetera som bor i Italien. Det som är tydligt är att rumäner pekas ut väldigt mycket som en problematisk grupp. Hur det kommit sig att just de blivit så stigmatiserade och att brott som de gör orsakar sånt enormt rabalder vet jag inte så bra. EU-inträdet har väl med saken att göra, men det finns ju andra närmareliggande länder som också är med i EU.

Att de ser upp till italiensk fotboll har jag också förstått, men det är väl inte så konstigt kanske eftersom Italien är det "stora" fotbollsland som ligger närmast. (Om man inte räknar Ungern.)

Ja, helt klart nåt att forska i det här, men jag har inte kommit så långt än.

Hossein Nayebagha sa...

Vad jag vet är ungerska ett indo-europeiskt språk, som har kopplingar till finskan, och det är därför man inte begriper något överhuvudtaget. Ungefär som finska textsnuttar på produktpaketen här verkligen inte säger mig någonting överhuvudtaget, förutom typ sukkula typ för choklad. I teori, och av allt att döma även i praktiken, är mitt modersmål farsi (persiska) närmare svenskan än finskan. Så skumt kan det vara.

Iaf, det är inte konstigt att man uppskattar italienskt fotboll där, men om jag har tolkat det rätt att den dominerar totalt, är det åtminstone för mig lite förvånande. Beror ju på vad man lägger i ordet fotbollsland, men ta oss svenskar, vi är inte direkt överförtjusta i (fan kallade jag mig själv för svensk nyss?) tysk fotboll trots att tyskland är mycket närmare än england, och engelsk fotboll är den dominerande för oss, typ.

Speciellt i dessa dagar där PL är den moderna fotbollens mecka. Jag hade förväntat mig att den rumänska fotbollen som verkar vara lika pengadriven, skulle kolla mer åt England. Iaf lika mycket. Eller Spanien.

Om jag ska ta ett annat exempel. Dagens argentinska fotbollsspelare växte upp med den spanska fotbollen som den dominerande bland de europeiska ligorna. När jag läste om det blev jag inte förvånad eftersom jag förutsatte en språklig och kulturell koppling till Spanien.

När jag tolkade det som så att den italienska fotbollen dominerar totalt i Rumänien, såg jag ingen annan koppling, och blev extra nyfiken med tanke på allt jag hört om rumäner i Italien på senare tid.

Malena sa...

Ungerskan och finskan är väl just exempel på att såna här språk- och kulturarvskopplingar inte alltid följer de förväntade mönstrena.

Likaså är det väl rimligt att anta att rumänsk fotboll har ett liknande förhållande till italiensk fotboll som Sverige till England. Det finns antagligen en specifik historia bakom hur det blivit så, som jag inte känner till.

Vad jag förstår har Rumänien förr varit väldigt frankofiliskt, Bukarest kallades Lilla Paris och kopplingen till det latinska och framförallt franska gav Rumänien en extra status. Även om det mest verkar handla om Frankrike kan ju den romanska, latinska kopplingen gjort att de anammat italiensk fotboll (som var mer framgångsrik än den franska).

Jag spekulerar bara.

Hossein Nayebagha sa...

En rättelse på mig själv, jag menade att ungerska/finska INTE är indoeuropeiska språk, till skillnad från många andra språk i Europa, och det är typ därför iaf finskan känns så avlägsen för oss.

Ang. Rumänien-Frankrike har de också snott flaggan lite.

Skicka en kommentar