lördag, april 05, 2008

Rigorismo

Historien om Francesco Totti och straffarna börjar nu få en liten och mycket rörande bihandling, utveckling eller vad man ska säga som handlar om Francesco Totti, Daniele De Rossi och straffarna. De tidigare avsnitten har jag redan berättat här. Jag minns inte om han slagit nån straff sen dess, jag tror inte det, men när Danielino väntade på att få skjuta sin superviktiga straff mot Genoa idag kom jag mycket väl ihåg att han sparkade en cucchiaio-straff ÖVER RIBBAN på San Siro i höstas. Så nu satt man där igen med alternativet i huvudet att den här straffläggande romaren kan hitta på vad för galenskaper som helst. Men det gjorde han såklart inte, och när han gjort mål höll han på att explodera.

Men dramat är inte färdigförklarat förrän det kommer en reprisbild på Totti och Aquilani på läktaren när straffen slogs. Totti som inte bara tittar bort eller har handen för ögonen. Han böjer ner huvudet OCH sätter båda händerna framför ansiktet. Han vågar inte titta! Caro, bello capitano, nu vet du hur det känns.

Uppdatering:

19 kommentarer:

Anonym sa...

Pa tal om straffar. I halvtidsvilan var det ett tiotal smapojkar som fick skjuta straffar pa Curci i och med nagon typ av jippo. Varje straff foranleddes av ett "oooh / olè!" av curvan, vilket var riktigt kul.

Ett riktigt stort ogonblick var dock nar den sjatte-sjunde pojken i ordningen gjorde mal och bestamde sig for att springa fram till Sud och fira. Curvan blev i princip lika vild som efter ett riktigt mal och pojken fick motta stora ovationer.

Jag skulle vilja vara den dar pojken. Han har gjort nagot jag alltid dromt om, namligen att fira ett mal framfor Curva Sud. =)

Malena sa...

Han kan lägga ner karriären nu.

Men stackars Curci, han får bara stå i pausen.

Anonym sa...

Det var med nöd och näppe Roma tog de där tre poängen.
Att ett lag kan sluta spela så fullständigt och gå ner sig är märkligt. Men lika intressant varje gång, lazio har gjort det några gånger,Roma gjorde det igår liksom Palermo i andra halvan igår. Att båda lagen till slut vann är en tröst men jävlar vilket huvudbry golfbolls-spalletti måste ha,(Palermo med Mr Z är ju alltid i kaos så det är mer normalt där)för det var ingen styrkedemonstration direkt inför CL returen vi såg i lördags.
Min tes att Roma från 40-talet alltid för mycket gjort sig beroende av en spelare fick ytterligare lök på laxen. Bernardini, Falcao, Giannini, Totti, m.fl.
Är de inte på plan går det knackigt.
Mancinis period i Sampdoria var samma sak, Maradonas i Napoli m.fl.
Är detta bereonde av en spelare et italienskt problem tro?
Nu såhär på rak arm kommer jag inte på liknande fall i övriga europa men jag kanske har fel?

Malena sa...

Inte direkt nån styrkedemonstration av Man U heller iofs.

Men det är extremt typiskt Roma att göra sådär: bara lägga av att spela. Det som är väldigt positivt är att de sen kunde börja gen när det behövdes.

Jag tror inte det har så mycket med Totti att göra, det kan hända när han är med också. Det bär mig emot att säga det för jag tycker själv det är urlöjligt när "experter" säger att "nu måste de gå ut och visa mer hjärta i andra halvlek" och sånt, men jag tycker ändå att Roma spelar mycket på inspiration. De kan om de vill, men det behövs liksom att energin stämmer för att det ska gå bra.

Men paradoxen med Spallettis Roma är ju att det är ett lag som är väldigt beroende av det kollektiva, samarbetet, samtidigt är det kollektivet liksom byggt kring Totti. Om man jämför med till exempel Man United, som är mycket mer flexibla och kan byta sätt att spela, så har ju Roma mycket, mycket mindre resurser att skaffa spelare för att klara av det. När Spalletti kom till Roma var klubben avstängd från att köpa spelare, och Totti fick flytta upp som punta för att det inte fanns några anfallare att tillgå. Så modellen är ju född ur en nödsituation kan man säga.

Men genom den här kollektivet-plus-Totti-modellen så kan Romas bästa sätt att spela på vara väldigt, väldigt bra.

Men apropå om det är en italiensk grej så diskuterar väl Foot ganska mycket stafetterna i landslaget: hur man alltid vill att det ska finnas en "trascinatore", en nummer tio, i landslaget: en Baggio, en Del Piero, en Totti, men de får aldrig riktigt chansen. Det ställs otroliga krav på dem, men sen litar man till sist alltid på det kollektiva, säkra försvarsspelet. Och man vågar bara släppa fram en fantasista i taget. Men landslaget skiljer sig väl från klubblagen där.

Jag vet inte ifall det blivit ett brott i den traditionen i och med VM, inför VM var det väldigt mycket snack om Totti och hur mycket som hängde på hans skada, men sen under turneringen så försvann den diskussionen ganska mycket, det var verkligen kollektivet mer än någon enskild spelare som symboliserade guldet. Och nu finns det väl inte direkt nån sån spelare i landslaget?

Anonym sa...

Inte sa konstigt att Roma ar beroende av Totti. Killen ar en varldsspelare och dagens Roma kryllar inte direkt av spelare av den kalibern. Skulle saga att De Rossi egentligen ar den enda som kan kallas for fuoriclasse vid sidan av Totti. Mancini har potentialen, men ar alltfor ojamn, och Aquilani har pga sina skadeproblem annu inte fatt visa sin fulla potential under en langre period.

Malena sa...

Eh, ja, David sa det lite kortare och bättre än jag.

Och att det är som det är beror ju på ekonomiska orsaker, oberoende av nån tradition från 40-talet.

Laget som vann scudetton 2001 hade väl fler stjärnor än Totti. I fråga om individ vs kollektiv är det laget annorlunda än det nuvarande. likheten är att Totti var med i båda.

Anonym sa...

Jo, jag köper erat resonemang, men det är ändå intressant att just Roma valt den här formen i så många år. Giannini var ju helt fantastisk med, Falcao likaså, kollar man på andra lag hittar (Åtminstone inte jag just nu för jag sitter i midjan upp med annat) man inte en sådan lång tradition.
Sen håller jag inte med om vare sig De Rossi eller Mancini, de har varken spelsinnet eller ledaregenskaperna som Totti har. Den ene är en vattenbärare, den andre är en kantlöpare vars stjärna dalar kvickt, däremot finns det potential i Aquilani men tabu frågan är ju hur länge Totti kan prestera. I derbyt var det ju egentligen bara i slutet av andra han började med sina patenterade direktskarvar.
Roma är intressant ut det perspektivet, att det är en klubb beroende av en spelare. Förr när Totti blev sur, påverkade det hela stämningen i föreningen, idag har han lärt sig hantera det bättre men han blir ju inte yngre och om ingen kan axla manteln (såvida man inte KÖPER in någon) så är ju tronföljden bruten litegrann om ett par säsonger.

Malena sa...

Som bandiera och lagkapten är ju De R sen länge utsedd till Tottis efterträdare, men det är sant att han inte är samma typ av spelare, eller person. Man kan väl säga att traditionen bryts halvt med honom i så fall. Eller att den tas över av två personer: DDR och Aquilani.

Malena sa...

Men just straffen som det här handlade om från början, och DDR:s explosion efteråt när han vrålade daje Roma visar ju hur nånting fortsätter, från Totti till De Rossi. Även om de inte har samma roll i hur laget fungerar taktiskt.

Anonym sa...

De Rossi vattenbarare?

Vattenbarare enligt mig ar lirare som Brighi till exempel. Eller Daniel Andersson. De Rossi ar en av varldens basta spelare pa sin position. Och ledaregenskaper har han sa det blir over. Kom in i matchen, Lerneby! =)

Dessutom slutade Bernardini lira i Roma efter sasongen 1938/39. ;-)

Anonym sa...

Off topic:

Sitter och filar pa enuniversitetsansokan. Kort och gott en djungel. Vad pluggade ni och ar det nagot ni kan rekommendera?

Journalistyrket har alltid lockat mig, men har borjat tvivla lite pa det valet. Dels verkar det vara en tuff arbetsmarknad, dels vet jag inte om jag har talangen for det.

Dessutom kanns det som det finns fa seriosa journalister kvar, och att det bara ar sensationsjournalistik som riktigt uppskattas... kan ha fatt fel uppfattning dock.

Malena sa...

Vattenbärare behöver väl inte betyda att man är dålig, i och för sig. De Rossi är i vilket fall defensiv mittfältare, han är inte den sortens spelare som definierar hur ett lag spelar, som uppfinner anfallsspelet.

Men är inte nummer tio-typen överhuvudtaget omodern? Totti har ju också redan förändrat sin roll och "gör mål istället för att få andra att göra mål" som han själv formulerade det. Så traditionen som Lerneby beskriver skulle i så fall redan vara bruten.

Anonym sa...

Forvisso.

Tycker dock termen klingar illa och paminner mig mer om hardfora, otekniska benbrytare pa regntunga brittiska fotbollsplaner an varldsspelare som dìdìerre.

Danieeeeele De Rooooossi eeeh eeooh

Malena sa...

Nä, jag håller med om att det inte passar honom.

Angående utbildningar känner jag mig fortfarande för förvirrad över sånt där själv för att ge nån råd, men jag har pluggat en massa, mest idé- och lärdomshistoria som jag älskar, och journalistexamen fick jag på JMM på Södertörns högskola. Men jag var nog bara halvnöjd med JMM, vet inte om jag kan rekommendera det. Men jag vet ingen bättre utbildning heller. Nån med ycket praktisk övning och lång praktik tror jag är bra om man vill bli journalist.

Anonym sa...

De Rossis roll i laget är defensiv. Han ska se till att Totti får utrymme. En sådan kallas mediano ( lyssna på Ligabues Una vita de mediano om Oriali, fantastisk) eller vattenbärare. Karembu, Platt, Giannichedda, Di Matteo, Fuser, Gattuso, etc,etc.
Alla är eller har de varit den typen av spelare, men ingen sådan spelartyp är någon att bygga ett lag kring. Det visar historien. man bygger alltid kring teknikern, passningsspelaren, etc. Totti, mancini, Platini, etc,etc.
De Rossi är en bra spelare, men det är ingen ledare, åtminstone inte än, och det är inte heller en av världens bästa på den positionen, bättre än Daniel Andersson är han dock definitivt, det är å andra sidan inte speciellt svårt att vara :)
Men jag har väntat mig mer från De Rossi, tycker han stagnerat faktiskt. I mina ögon är han fortfarande alldeles för ojämn.
Svenska fans har faktiskt en hyfsad genomgång av det ekonomiska läget http://www.svenskafans.com/italien/artikel.asp?id=229712
Fortsätter det så här är det enligt min mening inte speciellt överraskande om Roma har ny ägare efter säsongens slut, ingen rök utan eld.

Stämmer att bernardini slutade spela 38/39, det var nog en hel del som slutade spela då...klubbens grundare hade ju en del att pyssla med ( jag kunde inte hålla mig, förlåt).

Nåväl, kan du skriva kan du bli journalist. Så är det.
Vi är en yrkesgrupp som har dock väldigt hög självgodhet och väldigt liten självkritik :).
Sen handlar det inte i första hand om stilistik utan mer om att kunna hitta nyheter. kan man hita nyheter, lär man sig förr eller senare att skriva med :)
Lycka till!

Malena sa...

Totti spelar som anfallare.

Det var ju ingn genomgång av det ekonomiska läget, bara en genomgång av vad tidningarna skrivit.

Anonym sa...

Visserligen, men dock en genomgång.
och Tidningarna hade ju inte skrivit om det om Roma inte hade haft någon form av ekonomiska problem. Sen hur de exakt ser ut, återstår ju att se ( hur går det med det förresten?).

Visst totti spelar som anfallare men han släpar ju och har mer en roll att fördela bollarna till löpande spelare ( perotta, mancini, Taddei) än att avsluta själv.
Hans storhet (det tog emot, hoppas ingen laziale ser detta inlägget...) är ju att han även gör mål. Och många.
han är alltså ingen striker a la pippo, signori, m.fl
/Lerneby

Malena sa...

Nej, självklart är han ingen Pippo Inzaghi, men han har ändå förändrat sn roll de senaste åren.

Att vara Romas kapten handlar ju också om så mycket mer, till exempel:

http://it.eurosport.yahoo.com/08042008/44/totti-lettera-rutelli-pronto-impegnarmi-per-1.html

David, jag tänkte be dig om sak, om du vill får du gärna mejla mig. johansson_malena@hotmail.com

Anonym sa...

Varit ifran Internet ett par dagar sa kommer in lite sent i diskussionen...

Lerneby/

De Rossi tillhor tveklost varldseliten nar det galler defensiva mittfaltare. Tycker inte hellre att han har stagnerat, aven om vissa vill gora det gallande med jamna mellanrum. Tror snarare det beror pa att han inte "syns" lika mycket langre da han tar ett stort defensivt ansvar, aven om han skulle kunna spela langre fram i banan och pa sa satt vara en aning mer spektakular som spelare.

Det ar iaf min uppfattning. Sen kan jag givetvis ha fel. Har aldrig utgett mig for att vara en stor fotbollsanalytiker. Haller dock med om att DDR inte ar en spelare man bygger ett lag kring, men samtidigt skulle han vara en nyckelspelare i vilken formation som helst...

Vad pysslade den store Italo Foschi med kring 1939?

Malena/

Du kan maila mig kanske? furio_g86@hotmail.com

Hjalper garna till om det nagot jag kan fixa.

Vi hors nar jag kommer hem fran Udine! Daje!

Skicka en kommentar